poniedziałek, 18 sierpnia 2014

ROZDZIAŁ 3 DECYZJE „WZ” – warunek 2

Warunek nr 2

Fakt „przylegania” działki budowlanej do pasa drogi publicznej nie skutkuje stwierdzeniem dostępności komunikacyjnej. Istnieje wiele możliwości, w których pomimo bliskiego sąsiedztwa drogi dostępność będzie niemożliwa lub w znaczny sposób ograniczona. Za ową dostępność odpowiada zarządca drogi, który może zdefiniować jej warunki, lub też jej brak. W związku z tym:

Pułapka nr 6 polega na zbyt pochopnej ocenie dostępu do drogi publicznej tylko i wyłącznie na podstawie bliskiego sąsiedztwa pasa drogowego.

Zabudowa mieszkaniowa
Kraków, ul. Królowej Jadwigi
Projekt W2 Architekci
Jakie zatem niespodzianki mogą nas czekać po uzyskaniu opinii zarządcy drogi. Oto najważniejsze z nich:
  • Jeżeli działka budowlana zlokalizowana jest w pobliżu skrzyżowania dróg, budowa zjazdu może być utrudniona, lub ograniczona ze względu na jego odległość od tego skrzyżowania. Znamy przypadki działek, dla których budowa zjazdu nie była możliwa.
  • Jeżeli działka budowlana zlokalizowana jest przy pasie drogowym o wysokim natężeniu ruchu, budowa zjazdu może być połączona z koniecznością znacznej przebudowy istniejącej drogi miejskiej (również gminnej lub wojewódzkiej) np. poprzez budowę dodatkowych pasów wyłączenia i włączenia w ruch drogowy, budowę ronda, nowej sygnalizacji świetlnej lub innych elementów infrastruktury drogowej. Wspomnieć należy, że taka inwestycja drogowa, realizowana przecież na koszt inwestora (dodatkowa, znaczna  pozycja w bilansie finansowym inwestycji) może być związana z koniecznością uzyskania prawa do dysponowania nieruchomościami prywatnymi na cele budowlane. Może się to okazać niemożliwe bez względu na zaangażowanie finansowe inwestora.
  • Jeżeli działka budowlana zlokalizowana jest w drugiej linii zabudowy z dostępem poprzez drogę wewnętrzną bądź gminną o niewystarczających parametrach technicznych, to zarządca tej drogi może zażądać jej znacznej przebudowy, np. poprzez realizację nowej nawierzchni asfaltowej, poszerzenia pasa drogowego (najczęściej po terenach prywatnych), budowy chodników itp.
  • Jeżeli działka budowlana posiada zjazd, zarządca drogi może stwierdzić brak wystarczających parametrów technicznych tego zjazdu oraz nakazać jego przebudowę. Przebudowa zjazdu, chociaż najmniej uciążliwa w porównaniu z innymi zagrożeniami, bywa równie „kłopotliwa”, czasochłonna i kosztowna. Może bowiem wiązać się z koniecznością ingerencji w sąsiednie działki lub przebudową przepustu (w przypadku występowania rowu melioracyjnego), co znowu wiąże się z koniecznością wykonania operatu wodno-prawnego i uzyskania pozwolenia wodno-prawnego.


W2 Architekci Piotr Wiśniewski, architekt

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz