poniedziałek, 25 sierpnia 2014

ROZDZIAŁ 3 DECYZJE „WZ” – warunek 3

Zwracamy uwagę, że potwierdzenie przez zarządcę drogi dostępności komunikacyjnej działki budowlanej jest przez urzędy administracji publicznej traktowane również jako jeden z podstawowych kryteriów oceny warunku nr 3, czyli droga jako element infrastruktury technicznej może być, zdaniem jednostronnej oceny urzędnika, wystarczający lub nie dla planowanego zamierzenia budowlanego.

Przebudowa budynku na potrzeby oddziału Banku BGŻ S. A.
Projekt W2 Architekci
Dla przykładu cytat: „…Zarząd informuje, że w chwili obecnej ul. XXX nie ma odpowiednich parametrów technicznych, przez co nie ma możliwości wykonania zjazdu. Ponadto, w celu zagwarantowania prawidłowej i bezpiecznej obsługi komunikacyjnej planowanej inwestycji konieczna jest przebudowa / rozbudowa układu drogowego w rejonie planowanej inwestycji. W związku z powyższym wstrzymuje się wydanie oświadczenia o warunkach przyłączenia do dróg lądowych i możliwości połączenia z drogą publiczną dla planowanego zamierzenia inwestycyjnego do czasu realizacji przez Gminę przebudowy układu drogowego.”

Oczywiście Inwestor może na własny koszt zrealizować układ drogowy opisany w powyższym przykładzie. Jednak obok kosztów inwestycyjnych związanych z realizacją układu drogowego zapewniającego właściwą obsługę komunikacyjną działce budowlanej, pojawiają się również dodatkowe koszty rozszerzonego zakresu dokumentacji projektowej, czasochłonne procedury administracyjne i związane z tym opóźnienia w realizacji inwestycji budowlanej. Bez przesady można stwierdzić, że czas realizacji dokumentacji wraz ze wszelkimi uzgodnieniami ulega co najmniej podwojeniu.

Warunek nr 3

Uzbrojenie terenu i możliwości jego wykorzystania dla planowanej inwestycji wynika wprost z warunków technicznych, które należy uzyskać od zarządców i właścicieli sieci infrastrukturalnych, a w szczególności sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i opadowej, sieci gazowej, energetycznej oraz ciepłowniczej.

Odmowy wydania decyzji „wz” ze względu na brak możliwości podłączenia do sieci infrastrukturalnych zdarzają się rzadko. Nie oznacza to jednak łatwej drogi prowadzącej do przyłączenia planowanych obiektów do tych sieci. Utrudnienia pojawiają się w sytuacji znacznych odległości planowanej inwestycji od sieci, do których możemy ją podłączyć, lub ich niewystarczające parametry. Konsekwencje są następujące:
  • Konieczność budowy bądź przebudowy znacznego odcinka sieci – zwykle w pasach drogowych dróg bądź terenach prywatnych.
  • Konieczność przeprowadzenia czasochłonnych procedur administracyjnych związanych z uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (ULICP).
  • Konieczność znacznego rozszerzenia zakresu dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane i uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Z naszego doświadczenia wynika, że inwestycje w infrastrukturę techniczną towarzyszącą budowie obiektów budowlanych są zaskoczeniem dla wielu inwestorów i nie są oni przygotowani finansowo na ich realizację. Dodatkowo, procedury związane z budową bądź przebudową sieci bywają barierą ostateczną ze względu na brak możliwości uzyskania prawa do nieruchomości, przez które przebiegają.
Pułapka nr 7 polega ona na niedocenianiu realizacji obiektów infrastrukturalnych w ogólnym bilansie finansowym inwestycji.

W2 Architekci Piotr Wiśniewski, architekt

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz